woensdag 5 juni 2013

foto's Merklapverhalen Leeuwarden


Na een lange zoektocht naar het patroon van deze lap is er nu een prachtige tentoonstelling in Leeuwarden. zie www.museumpakhuiskoophandel.nl
Beslist naar toe gaan het is de moeite waard .
Zelfs de lap uit het Zuiderzeemuseum hangt hier nu en dat is heel bijzonder.

Mooie lap van Dout en ook prachtig antiek naaigerei.

Diverse andere lappen, vriendschapsmerklappen.
Herinneringslappen  en prachtig kantkloswerk.
Rode schoollapjes en stoplappen.


Ook een mooie lap.
Ook voor mannen is er veel moois te zien, auto's treinen, radio's.


Deze lap kwam ik ook tegen, gemaakt door Antje Leijenaar in 1909 toen 9 jaar oud en ze kwam uit Harlingen.

Mooie kanten mutsjes, heb zelf nog een doopmutsje van mijn opa.


Hier een bijzonder foto van mevr. J. Metzelaar en haar dochter.
In het midden http://berthi.textile-collection.nl/ Berthi die de opening verzorgde.
Dit zijn Elza en Elza. ook hier zit weer een verhaal achter.

En dit is een ontmoeting met de buurvrouw van het museum.
Zij blijkt een vriendin te zijn van ons buurmeisje wat alweer jaren in Zweden woont met haar gezin.
Hier een bijzonder foto van mevr. J. Metzelaar en haar dochter.
In het midden  Berthi die de opening verzorgde.
Voor een beter verhaal en de zoektocht en het patroon zie op Berthi haar site.
Even rustig aan want ik denk dat ze nog onderweg is om thuis te komen.


15 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk Elza! Je hoopte al op een ontmoeting met de ándere'Elza,dus dat is gebeurd!
Hoop de tentoonstelling ook te bezoeken,want het lijkt me heel bijzonder en mooi.
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

prachtige plaatjes Elza.. écht genieten..
voor ons helaas een beetje ver weg ;-)
groetjes, Petra

Annelies zei

Wat een mooie foto's. Helaas ook voor mij niet in de buurt.

Anoniem zei

Hai Elza, wat leuk dat je foto's erop gezet hebt.
Zelf heb ik er geen gemaakt.
Ik vond het erg leuk om er te zijn, heb mijn lap gebracht, stond later op de toonbank beneden. Erg mooi om de andere merklappen te zien, en ook die vriendschapslappen. En uiteraard heel erg gaaf dat de merklap uit het Zuiderzeemuseum er ook was! En natuurlijk was het ook leuk om even met Berti te praten, en later heb ik jou ook nog even aangeschoten. Al met al een lange dag geweest, maar leuk!
Groetjes Janneke

Amarins zei

Wat een leuk verhaal Elza. Het is hier dicht bij me hè, ik ga zeker kijken! Heb de tijd gelukkig nog even. Het lijkt me erg de moeite waard. Groetjes, Amarins

berthi zei

O Elza, wat ben jij snel! Maar ja, jij was dan ook eerder thuis dan ik!:-) Ik zit nu net een paar minuten achter de pc! Maar wat ontzettend leuk om hier al zo snel foto's te zien. Het was een super gezellige middag en ontzettend leuk om je weer te ontmoeten.

Mijn openingswoord komt snel op mijn blog te staan. Ik hoop morgen.

Anoniem zei

prachtige merklappen

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Prachtige foto's van een heerlijk dagje!
En wat een enige ontmoetingen allemaal. Wat zul jij genoten hebben.
groetjes
Wietske

familiesadessaram zei

zeer mooi

Elma zei

Elza er was zo veel mooiste zien dat ik vergeten ben om naar je voeten te kijken of je ook je mooie rode sandaaltjes aanhad, ze lopen vast heel erg lekker.
Wat hebben wij gisteren genoten.

marijna zei

Leuke dag gehad jij! En bijzondere verhalen te vertellen gehad met elza en elza! Grappig is dat diezelfde namen. Volgende maand ga ik ze bekijken!

josé zei

Bedankt Elza ik was er toch een beetje bij. En heb genoten. DANKJEWEL.



Liefs José

Jeanny zei

Dat moet toch een heel fijne dag zijn geweest!!!
Lieve groet

Marguerite zei

Daar wil/moet ik zeker gaan kijken.
Groetjes Marguerite

Willy zei

Leuk verslag, lijkt me een mooie tentoonstelling. Groetjes,